Insight:

Partner selectie & RfP's, wat ik leerde

Auteur
Michiel Tielemans
Datum van publicatie
November 10, 2025
Leestijd
8
min.
Dit zijn de laatste 4 van de 8 lessen die ik leerde in mijn jaren projecten draaien. Ik hoop dat ze je helpen om valkuilen te voorkomen.

Les #5 - RfP’s: hoe gebruik je ze bij software- of partnerselectie?

RfP’s zijn niet het probleem. Sterker nog: als je ze goed inzet, zijn ze een uitstekende manier om de markt te verkennen en de juiste match te vinden. Ze werken alleen niet meer zodra ze veranderen in een waslijst vol vragen, eisen en te veel leveranciers om te vergelijken.

Organisaties overschatten de waarde van breedte en onderschatten de waarde van diepgang.

Wat ik heb geleerd:

  • Een kleinere, goed opgebouwde shortlist geeft betere inzichten..

  • Scoringsmodellen helpen maar chemie, duidelijkheid en samenwerking tellen net zo zwaar.

  • Eén dag écht samenwerken levert meer op dan een antwoord op een RfP van 50 pagina’s.

Les #6 - Is digitale transformatie een IT of business aangelegenheid?

De klassieke paradox en het antwoord ligt in hoe je organisatie is ingericht. Natuurlijk is het: allebei. Zonder balans werkt het niet: IT-gedreven projecten krijgen vaak geen draagvlak in de business. Business-gedreven projecten missen vaak technische diepgang.

Wat ik heb geleerd:

  • Digitale verandering is nooit alleen IT en nooit alleen business - ze zijn allebei belangrijk.

  • Als je externe hulp inschakelt (SI of agency), vorm één gezamenlijk team. Zo bouw en behoud je kennis intern.

  • Betrek vanaf het begin de afdelingen die de belangrijkste digitale processen beheren en houd ze betrokken tijdens de hele levenscyclus van de verandering.

Les #7 - Kies je voor een one-stop-shop of voor een specialistisch bureau?

Ga je voor het grote bureau dat alles kan, maar misschien nergens écht in uitblinkt? Of juist voor de kleinere specialist die extreem goed is in één deelgebied, maar niet de schaal en zekerheid biedt van een grote organisatie?

Wat ik heb geleerd:

  • Gebruik grotere partners wanneer proces, governance en schaal essentieel zijn.

  • Schakel kleinere specialisten in voor innovatie, snelheid en inhoudelijke diepgang.

  • Te veel partners = overhead. Te weinig = blinde vlekken.

  • Stel gezamenlijke teams samen, en zorg dat je eigen developers in dat team hebt als dat kan.

  • Groot is niet per definitie beter en klein is niet per definitie kwetsbaar.

Les #8 - Houd de winkel open!

Bij het vervangen van een CMS of e-commerceplatform: Hoe zorg je ervoor dat de business gewoon doorgaat? De winkel moet open blijven. In mijn ervaring draait het om het juist afbakenen van de scope en een sterk migratieplan.

Wat ik heb geleerd:

  • Probeer niet alles in één keer te veranderen (ook al zeggen je techneuten dat het prima kan.)

  • Gebruik een 'schaduw omgeving' om te testen zonder de live-ervaring te verstoren.

  • Zorg dat de customer experience consistent blijft, ook als de backend verandert.

  • Begin vroeg met je content-migratieplan (je gaat sowieso moeten opschonen / herschrijven).

  • Koester je SEO-posities; je hebt er hard voor gewerkt.

Aan de slag!

Twijfel je of je de juiste voorbereiding hebt gedaan om een SaaS-vendor of implementatiepartner te selecteren?

Boek een sparringsessie. In 60 minuten brengen we samen in kaart of je de juiste requirements hebt opgesteld én hoe uitgebreid jouw selectieproces écht moet zijn.

Neem contact op
Neem contact op
Arrow icon